Židovské svícny

Nejprodávanější

Chanukové svíčky 44 ks
Chanukové svíčky 44 ks
Skladem
Kód: 195438
 
150 Kč
JahrZeit svíčka - hořící 24 hodin
 
60 Kč
7 položek celkem
Silver Plated Compact Engraved Travelling Candlesticks Magnet Closure+85 6175 920x800
Novinka Tip
1 200 Kč

S těmito krásnými miniaturními svícny můžete pokračovat v rituálu zapalování šabatových svíček i když jste mimo domov. Tyto postříbřené svícny jsou zdobeny jemným květinovým a...

Kód: 78/XXX686
Yair Emanuel Hammered Aluminum Hanukkah Menorah with Tube Design Blue+85 21406 920x800
Novinka Tip
2 800 Kč

Představujeme vám elegantní a minimalistickou chanukovou menoru od renomovaného designéra Yaira Emanuela. Tento svícen je dokonalým spojením moderního designu a tradičního...

Kód: 217020
Majestátní starožitné mosazné svícny, 26,5 cm
4 900 Kč

Dokonalý starožitný pár šabatových svícnů. Mosaz, precizní design, symbol čistoty - lilie zdobí ze všech čtyř stran kalíšky na svíčky. Svícny jsou vysoké 26.5 cm, cena za pár.

Kód: 213954
Starožitné francouzské bronzové šábesové cherubínské svícny
Novinka Tip
8 500 Kč

Francouzské šábesové bronzové svícny ve stylu antického baroka. Každý z nich zobrazuje mytologického nahého cherubína v klečící póze podpírající květinový sloup, který je nahoře...

Kód: 78/XXX796
Tiffany Co Crystal Plymouth skleněné šábesové svícny
Tip
8 900 Kč

Použitý pár židovských šabatových svícnů Tiffany & Co Crystal, umělecké zpracování ze skla. Modelováno podle vzoru Plymouth poprvé představeného v roce 1999. Šestiúhelníkový...

Kód: 213646
unnamed
Novinka Tip
14 000 Kč

Starožitná postříbřená chanukije - lavička. Starožitná chanukije z přelomu 19. a 20. století s jemným dekorem menory a dvou lvů, s královskou korunou. Šamaš je dodatečně...

Kód: 216532
Snímek obrazovky 2024 12 12 v 13.31.56
Novinka Tip
26 000 Kč

Představujeme vám jedinečný pár stříbrných šábesových svícnů, které nesou duši a eleganci doby Rakousko-Uherské monarchie. Tyto mistrovské kusy byly vytvořeny ve Vídni kolem...

Kód: 217215

Když se řekne židovský svícen, popřípadě židovské svícny, vybaví se nám menora a chanukija, čili sedmiramenný svícen z jeruzalémského Chrámu a devítiramenný svícen známý ze svátku Chanuka. Každý má své specifické využití, ale zároveň je jejich příběh vzájemně provázán.

Menora (מנורה‎), jak již bylo řečeno, byla sedmiramenným svícnem v jeruzalémském Chrámu. Její podoba je zmíněna v Tóře, konkrétně v části Šemot (čili Exodus), kde je popsán postup jak menoru zhotovit. Podle židovské symboliky je menora zpodobňována s hořícím keřem, který Mojžíš spatřil na hoře Choréb a náhodný není ani počet svícnů, který má být odkazem k sedmi dnům stvoření. Prapůvodní zlatá menora stála jak ve stanu setkávání, tak v Šalamounově chrámu v Jeruzalémě. Po jeho zničení se však ztratila, a tak byla po zbudování Druhého chrámu vyrobena menora nová. Tu však ukradli Římané po zničení Chrámu v roce 70 n. l. Menora je tradičním symbolem judaismu, který se po vzniku Izraele v roce 1948 stal součástí izraelského státního znaku.

Chanukija (חנוכייה), jinak též chanukový svícen či chanuková menora, je zvláštní devítiramený svícen používaný během svátku Chanuka. Jeho příběh je odkazem k zázraku chrámové menory, který je oslavován svátkem Chanuka. Po úspěšném povstání Makabejských, kteří vyhnali helenizované Syřany, kteří Židy perzekuovali a znesvětili jejich Chrám, totiž bylo třeba Chrám opětovně vysvětit, což obnášelo zapálení menory. Čistého oleje, kterým se svícen zapaloval, však bylo pouze na jeden den. Svícen však zázrakem hořel celých osm dní, než se podařilo připravit olej nový. Připomínkou tohoto zázraku je zapalování svící na chanukových svícnech, známých jako chanukija.

Chanukové svícny se vyrábí z různých materiálů a v různých provedeních, mají však jeden společný prvek. Tím je osm ramen či úchytů na svíce a zvláštní devátý, který slouží pro potřebu svíce označované jako šameš ("služebník"), kterou jsou ostatní rozsvěcovány. Zapalování chanukových svícnů je jednou z hlavních tradic svátku Chanuka a má specifický systém. Během každého večera tohoto osmidenního svátku je zapálena jedna svíce tak, že první den je zapálena svíce jedna a poslední den osm + šameš. Zvykem je rozsvěcovat svíce zprava do leva.

Šábesové svícny se používají při zapalování svící krátce před začátkem šábesu. Šábes (též šabat) je dnem odpočinku, vycházející z Desatera, konkrétně z přikázání: “Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. Nebudeš dělat žádnou práci ani ty ani tvůj syn a tvá dcera ani tvůj otrok a tvá otrokyně ani tvé dobytče ani tvůj host, který žije v tvých branách. V šesti dnech učinil Hospodin nebe i zemi, moře a všechno, co je v nich, a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý.” (Ex 20:8-11). Jde o ústřední a nejvýraznější obyčej judaismu.

Šábesové svíce zapalujeme 18 minut před začátkem šabatu (v Jeruzalémě 40 minut před jeho začátkem). Vždy jsou minimálně dvě, což odkazuje ke dvěma zněním přikázání o šabatu v Desateru. Zatímco v Exodu se píše “Pamatuj na den odpočinku” (זָכוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת), v Deuteronomiu se píše “Dbej na den odpočinku” (שָׁמוֹר אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת). Zvykem je nejprve zapálit svíce, následně si zakrýt oči, a poté pronést požehnání. Požehnáním vítáme šabat, a pokud bychom jej pronesli před zapálením svící, již bychom je nemohli zapálit. Rozdělávání ohně je totiž na šabat zakázané.

Šábesové svícny se historicky vyrábí z celé řady materiálů, od zlata a stříbra, přes mosaz a cín, až po sklo nebo křišťál, přičemž mohou být velmi zdobné, či naopak prostého a jednoduchého vzhledu.